Hoe groot is de kans om trombose te krijgen met een gips aan het onderbeen?

Ik ben nog maar 26 jaar oud en moet nu dus elke dag bloedverdunners tijdens mijn gipsperiode. Wat is nu de kans dat je trombose krijgt, zonder deze bloedverdunners?
Wat als je één dag vergeet?
Ik heb namelijk per ongeluk te weinig ingespoten in mijn buikvet, ik ga niet nog een injectie erin spuiten en dan dus te veel bloedverdunners en weer een extra injectiegat in me buik erbij hebben..

Toegevoegd na 38 seconden:
Het gaat dus om subcutane injecties met fraxiparine 0,3 / 2850 ie

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Ritsuka
11 jaar geleden
Vraag je arts
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Arts is bereikbaar tussen 9 en 10 's-ochtends..
Ritsuka
11 jaar geleden
Dan bel je morgen

Het beste antwoord

Met gips om je been heb je een kans van 4 tot 19% om een trombosebeen te krijgen. Daarbij spelen persoonsgebonden risicofactoren ook altijd een rol, zoals leeftijd, roken, en het gebruik van de pil. Uit onderzoek is gebleken dat het gebruik van bloedverdunners het risico op een trombosebeen en de complicaties hiervan sterk kan verminderen.
Gezien die tekst dat het *kan verminderen* concludeer ik dat het risico nooit nul is. En dat één vergeten dosis daarom geen desastreuze gevolgen zal hebben. Maar het is natuurlijk beter om het wel volgens schema te blijven doen.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het gips om je been zorgt ervoor dat de kuitspier niet actief kan bewegen, waardoor de kans op trombose toeneemt.