Extra uitkering bij ontslag met wederzijds goedvinden, hoe zit dat dan met ww?

Na een conflict met werkgever proces bij rechtbank gewonnen maar werkgever ziet me liever gaan.(vertrek premie + 3mnd opzeg in achtnemend)

Vraag 1: Wat is na 11 jaar een redelijke vertrek premie en hoe vertaald dit zich in bvb aanvraag ww na die 3 mnd.

Vraag 2: Wat als ik werk vind binnen die 3 mnd?

Vraag 3: Hoe en wat bij collectieve vezekeringen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

1. Vertrekpremie is geen recht maar een gunst maar als zo'n premie wordt overeengekomen in een vaststellingsoveeenkomst lijkt die vaak op het bedrag wat een werknemer via de kantonrechter als schadevergoeding zou kunnen krijgen bij een neutrale ontbinding van de arbeidsovereenkomst: een maand salaris per jaar diensttijd met een leeftijdsfactor. Als het ontslag aan de werknemer te verwijten is, zal zo'n vergoeding lager zijn of niet toegekend worden.
De vraag is of je ww krijgt bij een ontslag met zo'n vaststellingsovereenkomst. De formulering luistert nauw want het is een ontslag met wederzijds goedvinden. Duidelijk moet blijken dat het iniatief bij de werkgever lag en dat geen sprake was van verwijtbaar ontslag van de kant van de werknemer. Het UWV is terecht zeer kritisch.

2. Gedurende de opzegtermijn (of de fictieve opzegtermijn) krijg je sowieso geen ww. (Als je er al recht op zou hebben, wat ik betwijfel. Vind je in de opzegtermijn werk, dan ben je weer gelukkig. Zou er binnen een half jaar een eind komen aan die arbeidsovereenkomst dan herleeft het recht op ww vanuit je vorige werk, als je er al recht op zou hebben.

3. Die houden op want de kortingen vloeiden voort uit een arbeidsovereenkomst die er niet meer is. In de regel kun je wel klant blijven bij de maatschappij waarbij ze zijn afgesloten maar tegen minder voordelige voorwaarden.
Computoon
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In geval van ontslag met jouw goedvinden zal het UWV vinden dat ze jou geen uitkering hoeven te geven want dan ben je verwijtbaar werkloos en heb je geen recht op een WW uitkering
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Er kan in overleg een beëindigingovereenkomst of een vaststellingsovereenkomst tot beëindiging van de arbeidsovereenkomst worden vastgesteld en ondertekend. Als het ontslag op initiatief van de werkgever plaatsvindt, hoeft er dan geen sprake te zijn van een verwijtbaar ontslag. Het UWV kan akkoord gaan met het ontslag, als de overeenkomst voldoet aan een aantal voorwaarden. Dan kan men wel WW ontvangen. Op http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_ben_werkloos/ik_word_werkloos/krijg_ik_ww_na_mijn_ontslag_met_wederzijds_goedvinden.aspx is dit te lezen: "Krijg ik WW na mijn ontslag met wederzijds goedvinden? Zijn u en uw werkgever het eens over uw ontslag? En hebben u en uw werkgever de beëindigingsovereenkomst ondertekend? Ga dan direct op zoek naar ander werk. Lukt het niet om op tijd ander werk te vinden? Dan kunt u een WW-uitkering aanvragen bij UWV. Als u WW aanvraagt, bekijkt UWV: - of het ontslag uw eigen schuld is. Bijvoorbeeld omdat u zich ernstig heeft misdragen.
- of in de beëindigingsovereenkomst rekening is gehouden met een opzegtermijn of een ontslagvergoeding. Is het niet uw eigen schuld dat u werkloos bent? En heeft uw werkgever u gevraagd om akkoord te gaan met uw ontslag? En is er genoeg rekening gehouden met een opzegtermijn of een ontslagvergoeding? Dan heeft dat geen nadelige gevolgen voor uw eventuele WW-uitkering. U hoeft dus ook niet te protesteren tegen uw ontslag om een WW-uitkering te krijgen. Twijfelt u of u akkoord gaat met het voorstel van uw werkgever? Overleg dan eerst met uw rechtsbijstandverzekeraar, het Juridisch Loket, de vakbond of een advocaat." Het is wel aan te raden altijd te overleggen met een gespecialiseerde advocaat over de tekst van de beëindigingsovereenkomst en de over de hoogte van de ontslagvergoeding. Meer informatie is te vinden op de website van het UWV: www.uwv.nl en op www.werk.nl.