Als een vlieg in de auto vliegt met 2 KM/uur, en de auto rijd 100 KM/uur. Hoe snel vlieg de vlieg dan eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

http://www.goeievraag.nl/vraag/vlieg-autobus-mee-reist-hard.5778
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

2 Km/uur.
De vlieg vliegt gewoon nog op zijn eigen tempo.
Maar lang zou die vlieg het niet volhouden.
Dan vliegt ie tegen de ruit aan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2 KM/Uur.
Hij zal zelf niet sneller vliegen.
Op een gegeven moment komt hij echter wel op een punt dat hij niet verder meer kan (en dan kun je beter maar met 2km/uur tegen de ruit aan vliegen dan met 100 km/uur)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ten opzichte van de buitenwereld 102 km per uur als ie naar het voorruit vliegt. Op de terugweg 98 km per uur.
AWM
15 jaar geleden
AWM
15 jaar geleden
Mmmm, hoe moet ik het uitleggen?
Als een agent met een laser-apparaat vanaf de kant de snelheid van die vliegende vlieg zou meten, zou er 100+2=102 km/u op zijn apparaat staan.
Als de vlieg net naar het achterruit vliegt, zou hij 100-2=98 km/u meten.
Gesteld dat oom agent kan mikken op een vliegje in een auto.
Zo duidelijk?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Briljant gevonden, Antwoordman!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Antwoordman, ten opzichte van welke buitenwereld? Ten opzichte van de aarde inderdaad 102 km/u dan wel 98 km/u. Maar ten opzichte van de zon 107500 km/u, want dat is de snelheid waarmee de aarde (met auto met vlieg) rond de zon beweegt. Oh ja, en de zon (met aarde met auto met vlieg) beweegt weer rond de kern van het melkwegstelsel. En het hele melkwegstelsel beweegt rond het centrum van de lokale groep.
AWM
15 jaar geleden
Klopt, maar die agent krijgt het zo warm op de zon.
Dus heb ik hem maar op de weg neergezet.
Bovendien gaat mijn snelheidsmeter in mijn auto niet boven de 100.000 km/u.
(Over snelheidsmeters is net een leuke vraag gesteld)
De lucht in de auto beweegt ook zo snel als dat je rijdt. Dit is ook de rede waarom je niet naar achter knalt als je springt in een vliegtuig. Je beweegt immers net zo snel.

De vlieg vliegt op eigen kracht 2 km per uur.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ten opzichte van de auto: 2km/u
Ten opzichte van de weg: 102 km/u
Ten opzichte van de maan: heel veel km/u
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alles is relatief. Hoe snel vliegt de vlieg?
De belangrijkste vraag is:

TEN OPZICHTE VAN WAT?

De aarde?
De bus?
De zon?
De maan?
De trein die net voorbij komt?
Middelpunt van ons zonnestelsel
Middelpunt van onze melkweg?
Middelpunt van het heelal?
Rand van het heelhal?

En zo kan ik nog wel even doorgaan.
De eerste 2 zijn redelijk makkelijk te beoordelen. Deze zijn respectievelijk 102km/u en 2 km/u.
De rest van de antwoorden moet ik je schuldig blijven.

Je zou onderstaand boek eens moeten lezen. Is écht subliem. In dit boek staat op heel begrijpelijke wijze de relativiteits theorie omschreven. Jou voorbeeld met de vlieg wordt daar vergeleken met een stel tafeltennisers in een reidende trein. Hoe hard gaat het balletje dat ze slaan?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Al zou het antwoord op je vraag niet 2 km/u zijn, dan zouden we allemaal bij stilstand ook ongeveer 35000 km/24u voortbewegen! Dusss...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klopt niet helemaal want hoe verder naar de poolkappen toe hoe lager deze snelheid is. In principe zelfs 0. Als je het tenminste over de rotatie snelheid van de aarde hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat heb ik ja, vandaar ook mijn voorzichtige benadering van 35k, gezien op de evenaar bij benadering 40k geldt.